Urząd Stanu Cywilnego
Z-ca Kierownika USC: |
Adrian Patryk Portalski |
Adres: |
ul. Jana Kazimierza 1 09-411 Biała I piętro, pokój nr 21 |
Telefon: |
24 366 87 23 |
Fax: |
24 365 61 65 |
E-mail: |
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Godziny pracy: |
poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek: 7.00 – 15.00 środa: 8.00 – 16.00 |
Urząd stanu cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy, a terytorium gminy stanowi okręg urzędu stanu cywilnego. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub zastępca kierownika urzędu stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego dokuje się w rejestrze stanu cywilnego. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego innych niż akty stanu cywilnego dokonuje się w formie decyzji administracyjnych albo czynności materialno-technicznej.
Akty stanu cywilnego są jedynymi dokumentami potwierdzającymi fakt urodzenia, małżeństwa lub zgonu. Na ich podstawie stwierdza się stan cywilny i rodzinny osób. Niezbędne są do wydawania dowodów osobistych lub paszportów, prowadzenia postępowań sądowych i administracyjnych. Stanowią źródło informacji w wielu dziedzinach życia społecznego, takich jak działania związane z ewidencjonowaniem ludności, statystyki dla potrzeb Głównego Urzędu Statystycznego czy opracowania naukowe. W urzędzie stanu cywilnego akty urodzenia są przechowywane przez okres 100 lat, natomiast akty małżeństwa oraz zgonu -80 lat. Po upływie tego okresu przekazywane są do Archiwum Państwowego w Płocku. Funkcjonowanie Urzędu Stanu Cywilnego oparte jest przede wszystkim na ustawie Prawo o aktach stanu cywilnego, która reguluje zasady oraz tryb rejestracji stanu cywilnego oraz dokonywania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego.
Ważne linki: