Zakres działania USC
- Barbara Kalinowska
W urzędzie stanu cywilnego wykonuje się czynności związane z rejestracją urodzeń, małżeństw i zgonów w formie aktów stanu cywilnego oraz prowadzi sprawy dotyczące innych zdarzeń, które mają wpływ na stan cywilny osób, a w szczególności:
- Przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa od osób pragnących zawrzeć małżeństwo: cywilne, wyznaniowe ze skutkami cywilnymi (konkordatowe) oraz za granicą.
- Przyjmowanie przez kierownika usc oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński z zachowaniem uroczystej formy, w szczególnych przypadkach także poza lokalem usc.
- Wydawanie zaświadczeń:
- o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą obywatelom polskim lub zamieszkałym w Polsce cudzoziemcom niemającym żadnego obywatelstwa,
- stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- o stanie cywilnym,
- o przyjętych sakramentach,
- potwierdzających uznanie ojcostwa.
- Przyjmowanie oświadczeń o:
- nazwisku jakie będą nosić małżonkowie oraz dzieci zrodzone z tego małżeństwa,
- przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosiłoby ich wspólne dziecko,
- powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- wstąpieniu w związek małżeński,
- uznaniu ojcostwa,
- zmianie imienia/ imion dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia,
- zmianie nazwiska pierwszego wspólnego dziecka pochodzącego z małżeństwa,
- nadaniu dziecku nazwiska męża matki/żony ojca.
- Wydawanie z ksiąg stanu cywilnego:
- odpisów skróconych (w tym wielojęzycznych) aktów,
- odpisów zupełnych aktów,
- zaświadczeń.
- Rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów.
- Odtworzenie treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego.
- Wydawanie zezwoleń na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego.
- Rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane.
- Transkrypcja zagranicznych aktów stanu cywilnego do polskich ksiąg.
- Nanoszenie wzmianek dodatkowych i przypisków w aktach stanu cywilnego.
- Uzupełnianie oraz prostowanie aktów stanu cywilnego.
- Współpraca z konsulatami, ambasadami, innymi urzędami i instytucjami w zakresie rejestracji stanu cywilnego.
- Inicjowanie przez kierownika usc procedury nadania jubilatom „Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie” przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Organizowanie uroczystości jubileuszowych, w tym setnych urodzin.
- Przechowywanie ksiąg stanu cywilnego 100 lat w przypadku aktów urodzeń, 80 lat ksiąg małżeństw i zgonów. Prowadzenie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego, skorowidzów i archiwum urzędu stanu cywilnego.
- Udostępnianie aktów stanu cywilnego oraz ich akt zbiorowych i skorowidzów nie przekazanych do archiwum państwowego, pomimo upływu 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń oraz 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i zgonów.
- Występowanie do Wojewody Mazowieckiego z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wyniesienie ksiąg stanu cywilnego poza lokal usc w celu przekazania do Archiwum Państwowego w Płocku.
- Wydawanie decyzji w sprawach zmiany imion i nazwisk.
- Prowadzenie statystyk i sprawozdań z zakresu rejestracji stanu cywilnego.