Aktualności

Kontrole umów na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy

InformacjaKontrole umów na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy

Od 1 stycznia 2020 r. w związku ze zmianą obowiązujących przepisów właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do posiadania umowy na świadczenie usług w zakresie obierania odpadów z uprawnionym podmiotem.

Nieruchomości niezamieszkałe, na których powstają odpady komunalne to m.in.: obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, szkoły, przedszkola, biblioteki, świetlice wiejskie, itp.

W sytuacji, gdy nieruchomość w części przeznaczona jest na cele mieszkaniowe oraz w części prowadzona jest działalność gospodarcza (tzw. nieruchomości mieszane), właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym.

Właściciele nieruchomości tzw. mieszanych zobowiązani są wobec powyższego do indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza). Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w pierwszej kolejności wskazują właściciela nieruchomości jako podmiotu zobowiązanego do realizacji obowiązków wynikających z ustawy i przepisów prawa miejscowego.

Jeżeli obowiązki wskazane w ustawie mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów, obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty, mogą w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z ustawy.

Do podstawowych ustawowych obowiązków właścicieli nieruchomości, należy:

  • wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów,
  • zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach prawa miejscowego,
  • pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami prawa,
  • realizację innych obowiązków określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie.

Właściciele nieruchomości, którzy nie są objęci gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi (dot. nieruchomości niezamieszkałych i mieszanych), wykonując obowiązek pozbywania się odpadów komunalnych zgodnie z przepisami prawa, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Wójt kontroluje przestrzegania i stosowania przepisów prawa w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, w tym posiadanie ww. umów i dowodów uiszczania opłat za usługi odbioru odpadów komunalnych.

Wójt Gminy informuje, że Urząd Gminy przystępuje do kontroli przedsiębiorców w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.

Ponadto przypominamy właścicielom nieruchomości oraz podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej. Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru działalności regulowanej. Należy pamiętać, iż każdy właściciel nieruchomości, który nie wykonuje obowiązków wynikających z zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podlega karze grzywny (nawet 5.000 zł.). Kara grzywny określana jest zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających z ww. ustawy.

Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych poprzez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi. W razie pytań prosimy o kontakt: tel. (24) 366 87 25, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (prosimy wpisać w temat: umowa/faktura za usługi odbioru odpadów).

Reasumując, jeżeli do tej pory nie wszyscy przedsiębiorcy z terenu gminy Stara Biała zawarli umowy, zobowiązani są niezwłocznie tego dokonać i kopię tego dokumentu przesłać lub dostarczyć do Urzędu Gminy.

Polecamy

  • Portal odpadowy ZGRP
  • Internetowa Telewizja Regionalna
  • Powiat Płocki
  • Witryna Obywatelska Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
  • NSR - Narodowe Siły Rezerwowe
  • ePUAP - Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • Pomoc w zarządzaniu mikro firmą - Mikroporady.pl
  • KRUS: Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  • Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
  • Związek Gmin Regionu Płockiego
  • Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
  • Monitor Polski
  • Elektroniczny Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego
  • Stowarzyszenie Rozwoju Ziemi Płockiej
  • Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie
  • Agencja Restrukturyzacji i Modernizacjo Rolnictwa
  • Główny Urząd Statystyczny
  • Mapa Aktywności Organizacji Pozarządowych Związku Gmin Regionu Płockiego
  • Rzecznik Praw Obywatelskich
  • Powiatowa Sieć Dialogu
  • e-Deklaracje
© 2024 Gmina Stara Biała - Urząd Gminy | Realizacja: StudioAlfa.pl - Projektowanie stron Joomla CMS.
Polityka plików cookies